niedziela, 7 listopada 2010

Leszczyńska Loża B'nei B'rith .

     Zwykły Jesienny dzień , niebo zachmurzone , ja przemierzając
Leszczyńskie ulice zerkałam na mijane przezemnie budynki , kilka
 miało bardzo ciekawe zdobienia .Były też budynki które w jakiś sposób
skojarzyły mi się z Żydowską architekturą ,w Lesznie jest także Synagoga
 - obecnie muzeum .

    Ja niczym Indiana Jones szukałam budynku Loży  B'nei B'rith.
  Serce podpowiadało
, że ten budynek istnieje , według pewnych danych ma znajdować się na przeciwko szkoły nr.6 ,
 nie uwzględniłam jednak zmiany numeracji i moja ciekawość powiodła mnie
w zupełnie inną stronę , tutaj z pomocą przyszła moja koleżanka ,
która wyprowadziła mnie z błędu i nakierowała na tą odpowiednią ulicę .
 W pewnym momencie doszłam do Alei Krasińskiego ...
to na tej ulicy znajduje się budynek , który mnie interesuje .
Słońce za chmurami , nieśmiało wychylało swe promienie ,
oświetlając jesienne liście rosnących tam drzew , w pewnym momencie
 ujrzałam ceglany budynek szkoły , tak to to miejsce , to za mną budynek
dawnej Loży i oto mym oczom ukazał się ten budynek ... Szary , otynkowany ,
 z kamienną podmurówką , rząd cegieł na tej podmurówce jakby ozdobnik
tego budynku , po bokach drzwi dwie betonowe " wypustki " niczym
dwie kolumny , 4 schodki , okna ... znalazłam .





   To w tym budynku w1905 działała Leszczyńska Loża B'nei B'rith , a dokładniej
jej nazwa brzmiała " Loża Rafała Koscha (Raphael-Kosch--Loge LXIV No 590)
i należała do Wielkiej Loży w Niemczech (Grossloge fűr Deutschland VIII, U.O.B.B.)
z siedzibą w Berlinie ". Na leszczyńską Lożę składała się świątynia
 (Logentempel), pokój zebrań, pokój zabaw i pokój przejściowy.
To tutaj głównie zamożniejsi się spotykali ...
" Zasięgiem działania obejmowała w zasadzie południowo-zachodnią Wielkopolskę.
Członków (w liczbie około 40) miała bowiem w Gostyniu, Lesznie, Poniecu,
 Rawiczu i Wschowie."
26 lipca 1923 roku " prezes Zakonu brat Adolf Kraus z Chicago
 wystawił list fundacyjny zezwalający na założenie w Polsce dystryktu XIII.
Posiedzenie konstytucyjne Wielkiej Loży nowo utworzonego dystryktu odbyło
się w styczniu 1924 r. w Krakowie. Tam też znajdowała się odtąd jej siedziba.
Do dystryktu XIII przystąpiło niebawem sześć lóż: „Esra" w Bielsku,
„Solidarność" w Krakowie, „Leopolis" we Lwowie, „Rafała Koscha" w Lesznie)
 „Amititia" w Poznaniu i „Braterstwo" \v Warszawie (założone w 1922 r.)"
Loża w Lesznie była najmniejsza - liczyła zaledwie 18 lub 19 członków.
w 1935 roku Stowarzyszenie Humanitarne im. Rafała Koscha Liczyło już tylko
sześciu braci ...

Dzisiaj Budynek jest zamieszkały , nieliczni pamiętają o Leszczyńskiej Loży
i tylko mury , może i drzewa rosnące na przeciwko tego budynku pamiętają
 jeszcze tamte czasy ...



 Dawna szkoła nr.6 w Lesznie .
                                          
                                             Ewa Mgiełka .



Tekst powstał na podstawie artykułu zamieszczonego na tej stronie :
http://www.leszno.interbit.pl/teksty/bnei.htm

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz