poniedziałek, 1 listopada 2010

Pamiętamy ...

  Dzień Zadumy  - dzień Pamięci .Pamiętamy także o tych , którzy odeszli z tej ziemi , ale zapisali się na kartach Historii .Dane mi było odwiedzić miejsca spoczynku Naszych wybitnych Polaków za granicą .


 .

    W 2008 roku miałam okazję być W Paryżu , po raz pierwszy ... znajomy zaprowadził mnie na cmentarz  Père-Lachaise , miejsce to zrobiło na mnie duże wrażenie , swym ogromem , swoim specyficznym " wyglądem " jak i nie znaną mi dotąd aurą tajemniczości zmieszaną z nutką nostalgii i zadumy .Szeroka Alejka , schody kamienne , drzewa spoglądające na odwiedzających to miejsce , przy jednej z alejek wyjątkowy dla Nas - Poloków grób - tutaj spoczywa nasz wybitny pianista
Fryderyk Chopin .
   Wielu pamięta , wielu przychodzi , zatrzymuje się nad grobem Fryderyka , chwila zadumy , chwila na zastanowienie się , zazwyczaj czasu mało  , więc ostatnie spojrzenie , może jakaś szybka fotografia i w następną alejkę z mapą w dłoni ... specyficzny urok tamtego miejsca ...

    W Dzielnicy łacińskiej w Paryżu dumnie stoi Panteon - świątynia Patronki Paryża - św. Genowefy, jest to miejsce ważne - również dla Nas Polaków . W Krypcie Panteonu swoje miejsce wiecznego spoczynku znalazła Polka , Maria   Skłodowska-Curie z mężem  

 
     Na jej grobie skromna wiązanka z biało - czerwoną szarfą , od uczniów jednej ze szkół w Polsce , Byli tam , pamiętali , Maria Skłodowska - Curie jest Patronką ich szkoły ... Piękny gest ze strony uczniów ...
Ja także tam byłam , przemierzając zimny , słabo oświetlony korytarz krypty , doszłam do Grobu tej słynnej Polki , zatrzymałam się tutaj na dłużej ... 
Warto było ...
W takim dniu jak dzisiaj moje myśli krążą wokół tamtych dni i miejsc , wiem , że nadal Rodacy ( i nie tylko ) pamiętają o tych miejscach .

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz